1. Panel: TÁRSADALMI, SZERVEZETI ÉS KÖRNYEZETI PROBLÉMÁK,
KONFLIKTUSOK AZ AGRÁRSZEKTORBAN AZ UNIÓS CSATLAKOZÁS UTÁN
Kovács Katalin: Agrárgazdaság és agrártársadalom: alföldi
sajátosságok
a statisztikai adatok tükrében 1990-2000
Az előadás a rendelkezésre álló statisztikai adatok
tükrében vizsgálja az agrárgazdaságban az elmúlt évtizedben bekövetkezett
üzemszerkezeti változásokat. Az elemzés központjában a kistermelői oldal áll,
annak vizsgálata, hogy az Alföld milyen sajátosságokkal rendelkezik az ország más
téregységeihez képest és melyek az Alföldön belül megmutatkozó markáns
különbségek. Az agrárgazdaság és agrártársadalom folyamatainak szélesebb
összefüggésekbe ágyazását főként a népszámlálási adatok vonatkozó
információival való egybevetés biztosítja, de alföldi (Dél-Pest megyei) és
dunántúli terepeken folytatott empirikus kutatások tapasztalataira is történnek
utalások.
Eredmény-előzetes:
Bár az Alföld agrárgazdasága mind üzemszerkezeti
vonatkozásban, mind az előállított vezető termékek esetében nagyfokú
heterogenitást mutat, más régiókkal való összehasonlításban szembetűnő
sajátosságokkal rendelkezik. Így mindenek előtt a kisüzemi gazdálkodás
különböző típusainak átlagosnál magasabb reprezentációja érdemel említést; az
önálló, főállású vállalkozási formák megléte egyrészről és a
melléktevékenységként űzött, mégis jelentős jövedelemtermelési potenciált
biztosító tevékenységek másrészről. A kérdések, amelyeket az előadás
körüljár, de amelyre csak hipotetikus válaszokat fogalmaz meg, az alábbiak: (i) vajon
a mezőgazdaságban, azon belül a kisüzemi szektorban dolgozók magas részaránya
milyen mértékben tulajdonítható kényszereknek, alternatív megélhetési
lehetőségek hiányának és mennyiben függhet össze egyféle paraszti - vállalkozói
elhivatottsággal; (ii) az uniós csatlakozás várhatóan miként érinti a kényszerből
és miként az elhivatottságból gazdálkodókat.
A mezőgazdaság mindig is több volt, mint egyszerű
árutermelő ágazat. Az élelmiszerek és nyersanyagok előállításán túl egyéb
feladatokat is ellátott, tájat, élővilágot, talajt, vizet, környezetet is
“termelt”, és munkát, megélhetést adott a vidék embere és közösségei
számára. Ez ma sincs másképpen. Néhány évtizedes agráriparosítási,
termésmaximalizálási kitérő után ismét rá kellett jönnünk: a mezőgazdaságnak a
termelési feladatok mellett regionálisan eltérő mértékben ugyan, de környezeti és
társadalmi, foglalkoztatási feladatokat is magára kell vállalnia. Ez utóbbiak olyan
– az egész társadalom és a helyi közösségek számára egyaránt fontos –
ökoszociális szolgáltatások, amelyek helyben keletkeznek, nem importálhatók, és
amelyekért a mezőgazdaságot, a gazdálkodót fizetség illeti meg.
Ezek a felismerések vezettek el – sűrűn lakott vidéki
térségekkel és még mindig nagy természeti értékeket hordozó természeti és
kultúrtájakkal jellemezhető – kontinensünkön a többfunkciós európai agrármodell
megfogalmazásához, az e modellt megtestesítő környezet- és tájgazdálkodás
elterjesztését szolgáló közös agrár- és vidékpolitika reformjához, támogatási
rendszerének kiépítéséhez és közösségi költségvetési forrásainak európai
megteremtéséhez.
Ennek szellemében és EU-harmonizációs
feladataink megoldása sorában született meg nálunk a Nemzeti Agrár-környezetvédelmi
Program (NAKP), majd az ennek bevezetéséről rendelkező 2253/1999 (X.7.) számú
kormányhatározat. A költségvetés az agrártámogatások között 2002-ben 2,2
milliárd Ft-ot, 2003-ban pedig 4,5 milliárd Ft-ot különített
el e támogatási-kifizetési rendszer kísérleti indítására. Erre építve készül,
és a brüsszeli egyeztetés fázisában van a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv (NVT) és a
Nemzeti Fejlesztési Terv Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Programja (AVOP) is.
Ezzel az agrár-környezetvédelem és vidékfejlesztés az integrált agrár- és
vidékfejlesztési politika ökoszociális pillérévé és az EU források
megszerzésének fontos tényezőjévé is vált. Az előadás e folyamat bemutatása
során az alábbi témaköröket érinti:
·
Az EU agrártámogatási
zsákutcája
–
közvetlen támogatásokkal
termékfelesleget;
–
a termékfeleslegek intervenciós
felvásárlása;
–
a felvásárolt termékek
„kituszkolása” exporttámogatásokkal;
–
a természeti környezet pusztulása;
–
társadalmi, szociális, foglalkoztatási
problémák.
·
A CAP reform és a többfunkciós
európai agrármodell
–
alapja: az ökoszociális piacgazdasági
modell;
–
új mezőgazdaság-felfogása,
célrendszere;
–
alappillérei és finanszírozás;
–
lehetséges magyarországi célterületei.
·
A koppenhágai megállapodás
–
agrárfinanszírozási fejezete
–
agrár-környezetgazdálkodási és
vidékfejlesztési kilátásai.
·
A második pilléres magyar
vidékfejlesztési programok
–
Nemzeti Vidékfejlesztési Terv (NVT),
–
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív
Program (AVOP),
–
helyzetük, kilátásaik és a bennük
rejlő lehetőségek.
az EU-csatlakozás után
A fenntartható fejlődés egyik döntő alapelve, a természeti
erőforrások hosszú távú védelmének biztosítása. Ez nem csak a nemzetközi
egyezményekből (Agenda 21), tagságunkból (OECD, WTO, Európa Tanács), valamint az EU
szabályozások harmonizációs feladataiból származó kötelezettség, hanem
versenyképességünk növelésének egyik fontos tényezője. Szükséges az ország
számára korszerű, agrárgazdálkodási program megvalósítása, amely lehetővé teszi
egy olyan modernizációs pálya kialakítását, ami környezetkímélő,
energiatakarékos és hulladékszegény technológiákat alkalmazva magas értékű
innovációs fejlesztéseken alapul.
A megváltozott körülményekhez igazodó mezőgazdálkodás
stratégiai irányainak meghatározásakor, fontos annak figyelembevétele, hogy
Magyarországon az agrárkörnyezet állapota kedvezőbb, mint az EU országokban. Ez
kiemelt jelentőségű az EU csatlakozás után, mert az Unió legtöbb tagországában az
agrárkörnyezet állapota jelentősen károsodott a különböző ipari és intenzív
mezőgazdasági tevékenységek miatt.
Magyarország
területének több mint 50 %-a szántóterület (4,7 millió ha). A szántóterület
nagysága számottevően nem csökkent, a gazdálkodás a gyenge termőképességű
talajokon is tovább folyik. A megváltozott piaci és termelési körülmények között
a jelenlegi növénytermelés nem felel meg a gazdaságos termelés követelményeinek. A vetésszerkezet
nem igazodik teljes mértékben a regionális éghajlati és talajadottságokhoz, a
szántóterület 75 %-át mindössze 5 növénykultúra foglalja el. A térségi
adottságok kihasználásával, a fenntartható gazdálkodás feltételrendszere
alakítható ki, a növénytermesztés produktivitása, versenyképessége pótlólagos
befektetések nélkül növelhető. A fejlesztési célokat az ökológiai adottságokra
és lehetőségekre alapozva kell megtervezni és megvalósítani. Célszerű a jobb
termesztési feltételekkel rendelkező körzetekben profitorientált, a gyengébb
adottságú területeken extenzív, tájjellegű gazdálkodás kialakítása. A
tájgazdálkodás előnye, hogy a legtöbb növényfaj termesztésére meghatározható a
termőhelyi optimum, lehetővé teszi a termesztéstechnológiák agronómiai és
ökonómiai hatékonyságának javítását, illetve a környezeti terhelések
csökkentését. Mind az intenzív, mind az extenzív típusú technológiákkal
biztosítani kell a környezet fenntarthatóságát, amely meghatározó szempont lesz a
piacra jutási követelmények között.
A termelés technikai és technológiai elemei nemcsak a
termelés eredményességét és minőségét befolyásolják, hanem megszabják a
termék- és termelési szerkezet rugalmas alakításának lehetőségeit is. A jövőben
az anyag- és energiatakarékos technológiák, a biomassza komplex hasznosítása és a
fokozott környezetvédelmi szemlélet fogja meghatározni a termelést.
2. Panel: A VIDÉKFEJLESZTÉS SZEREPE ÉS MOZGÁSTERE
AZ EU ÉS AZ ÚJONNAN BELÉPŐ ORSZÁGOK PERIFÉRIKUS
TÉRSÉGEIBEN
Kovács Teréz: Az Alföld esélye;
vidékfejlesztési lehetőségek az EU-csatlakozás után
Az Alföld mezővárosias, tanyás, sík vidéke 1945–1948
között a kisbirtokos parasztság kispolgárosodásának ideális feltételeket kínált.
A szocializmus alatt az Alföldön az ország többi térségéhez képest
nagyságrendekkel nagyobb volt a mezőgazdasághoz kötődő egyéni kezdeményezés tere
(szakszövetkezetek, háztáji gazdálkodás stb.). A rendszerváltás után a
kárpótlás szempontjából kiemelt régió is szinte egybeesett az Alföld
térségével. E hagyomány nem szakadt meg, és a 2000. évi Általános Mezőgazdasági
Összeírás is arról tanúskodik, hogy az egyéni gazdaságok által használt
földterületek aránya az Alföldön az ország többi részéhez képest kiemelkedően
magas. Az állatsűrűség (100 ha/számosállat) azonban az Alföldön csak a gazdasági
társaságok esetében haladja meg az országos átlagot. Ez az adat, továbbá egyéb
mutatók, valamint az empirikus kutatások eredményei azt bizonyítják, hogy az Alföld
egyéni gazdaságai elsősorban félig önellátó piaci termelést csak részben
folytató gazdaságok.
Uniós csatlakozásunk lehetővé teszi, hogy nemcsak a
versenyképes gazdaságok részesüljenek brüsszeli támogatásban, hiszen két fontos
program, a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv (NVT) Agrár- és vidékfejlesztési operatív
programja (AVOP) és a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv az EMOGA Garanciarészleg
intézkedéseire (NVT), úgyszólván az Alföld tipikus gazdálkodóinak megsegítésére
irányul. E két program intézkedései az alábbiak:
AVOP |
NVT |
1. Mezőgazdasági beruházások |
1. Agrárkörnyezet-gazdálkodás |
2. Halászat modernizálása |
2. Kedvezőtlen adottságok és környezeti korlátozások
alá eső területek |
3. Fiatal gazdálkodók támogatása |
3. Az EU környezetvédelmi, állatjóléti és higiéniai
követelményeinek való megfelelés |
4. Mezőgazdasági termékek feldolgozása,
értékesítése |
4. Mezőgazdasági területek erdősítése |
5. Mezőgazdasághoz kötődő infrastruktúra |
5. Korai nyugdíjazás |
6. LEADER+ |
6. Félig önellátó gazdaságok támogatása |
7. Termelői csoportok létrehozása, működtetése |
|
8. Technikai segítségnyújtás |
A fenti két programot tartalmazó tervekhez még nem született
meg a brüsszeli jóváhagyás. Továbbá késik azoknak az intézményeknek a
felállítására, amelyek a brüsszeli pénzek befogadására és a pályázat
lebonyolítására alkalmasak lennének. Néhány hónappal az EU-csatlakozás előtt még
nem tudni, hogy ezek a késések a magyar fél részéről behozhatók lesznek-e. Ha igen,
akkor a kormány megfelelő helyzetbe hozhatja az Alföld vidéki térségeiben élőket
is, ha nem, akkor ez az esély elszáll…
G. Fekete Éva: Új esély a perifériáknak?
A perifériák kialakulásában az adott kor gazdasági fő
áramába való bekapcsolódásra való képességnek, illetve az arra való
képtelenségnek meghatározó szerep jut. Mai elmaradott, avagy modernizációból
kimaradott, perifériára került térségeink helyzetének alakulásában a gazdasági
modernizációban hajtóerőként megjelenő ásványkincsek, népességkoncentráció,
jó közlekedési összeköttetések, intenzív mezőgazdálkodás termőhelyi és
birtokszerkezeti adottságok hiánya játszott szerepet.
Napjaink izgalmas kérdése, hogy mi történik a posztmodern
értékek uralkodóvá válásakor. Az Európai Uniós csatlakozáshoz közeledve látjuk,
hogy új, más értékek kerülnek előtérbe egy-egy térség fejlődési
potenciáljának értékelésekor. Az előzőekkel szemben a természeti környezet
tisztasága, a térségek egyéni arculata, az azt jelentős mértékben formáló
kulturális örökség megőrzöttsége, a helyi tudás, az extenzív mezőgazdálkodás
lehetőségei, a kooperációs képesség, a növekedéssel szemben a minőség és a
teljességre törekvés feltételei felértékelődnek. Ugyanakkor kialakultak a
földrajzi távolságok áthidalásának korszerű, elvileg bárhol kiépíthető
technikái.
Remélhetjük-e, hogy a perifériák helyzete átértékelődik
eme új értékrendszer alapján? Van-e esély arra, hogy az új helyzet gazdasági
fellendülést hoz és visszafordítja a már-már végletes társadalmi és gazdasági
leépülést.
A kérdésekre adható válaszok megadáshoz az elmúlt évek
vidékfejlesztési gyakorlatából az új értékek fejlesztési stratégiákban, a
támogatáspolitikában való visszatükröződését, a már elindult innovatív
kezdeményezések néhány tapasztalatát és a kommunikációs feltételek alakulását
meghatározó néhány feltételt kívánom az előadás során bemutatni.
Ezek alapján kirajzolódnak azok a feladatok, melyek
megvalósítása nélkül a perifériák helyzetében átütő változásban nem
reménykedhetünk. Ezek közül kiemelkedik a központi és helyi döntéshozók
szemléletváltása, a felzárkóztatásra szánt támogatási rendszerek alapjaiban való
átalakítása és a követő infrastruktúrafejlesztés helyett megelőző
infrastruktúrafejlesztésre való áttérés fontossága.
Papp Tibor: A halmozottan hátrányos Észak-Békési
(Körös-Sárréti) térség felzárkóztatásának lehetőségei és korlátai
I. Az Észak-Békési kistérség bemutatása.
Történeti áttekintés:
A térség történelmének alakulása: többszörös
történelmi katasztrófa-helyzetek.
A közelmúlt, a rendszerváltás előtti és utáni évtized történéseinek elemzése: A külgazdasági cserearányromlás, „az első olajválság” következtében a vidéki gyáregységek fejlődése megtorpant. A rendszerváltást követő piacvesztés vesztese kétszeresen is a vidék.
Rossz közlekedési viszonyok, egyoldalú gazdasági szerkezet, korszerűtlen termelési feltételek, tőkehiány, alacsony szintű vállalkozási készség, rossz szakmaösszetétel a képzettség terén, az eltartottak számának nagy arányú növekedése, bizonytalanság, a jövőkép kialakulatlansága. A korábbi fővárosi leányvállalatok, Tsz melléküzemágak, ipari szövetkezeti üzemek helyén már kialakult néhány korszerű, a nemzetközi termelési integrációba is bekapcsolódó üzem, beindult helyenként egy-egy rugalmas, a nagy multicégeknek beszállító kis- és középüzem. Fejlődött a középfokú képzés, újabb középiskola indult. Térségi együttműködés folyik az elmaradottság leküzdésére.
II. A hátrányos helyzetből történő kitörés lehetségesnek ítélt területei
(a) Az agrártermelés
szerkezetváltása: Ipari növények, gyógynövények termelése, a gyepgazdálkodás
visszaállítása, erdősítés. Természet közeli ökogazdálkodás meghonosítása.
Legeltetéses állattartás visszaállítása. Az agártermékek feldolgozottsági
szintjének növelésére való törekvés termelési integrációs, termékpályás
szövetkezések létrehozásával.
(b) A meglévő vállalkozások aktivitásának, adaptációs
készségének növelése az ipar területén: Összehangolt infrastruktúra fejlesztés a
Vállalkozási Övezet keretein belül támogatott módon a települések iparterületein
és a Sárréti Ipari Parkban. Együttműködési lehetőségek feltárása a térség
vállalkozóinak klaszterszerű integrációba szervezésével.
(c) Új ipari termelő vállalkozások indításának
elősegítése: Területbiztosítás a zöldmezős fejlesztésekhez, helyi önkormányzati
támogatások és kedvezmények nyújtása, a kihasználatlan ingatlanok kiajánlása
kedvező feltételekkel.
(d) Hiányzó szolgáltatások működési feltételeinek
megteremtése: Üzlethelyiségek bérbeadás céljára történő kialakításával,
egyedi kedvezmények, támogatások biztosításával, az életminőséget is
befolyásoló személyi szolgáltatások, szervízellátás stb. területén.
(e) Humánerőforrás
fejlesztés elősegítése: A térség középiskoláira alapozott képzettség- és
képességfejlesztés, a szakképzés munkaerő-piaci igényekhez történő igazítása.
A szakmai ismeretszerzésen túl tudat- és szemléletformálás, a mindennapi
életvezetést is segítő programok beindítása.
(f) A turizmus, mint munkahely- és jövedelemteremtő ágazat
fejlesztése: A falusi turizmus, az ökoturizmus, a termál- és gyógyfürdő ágazat
lehetőségeinek kihasználása.
III. Az elképzelt, programba vett kitörési lehetőségek
kihasználásának korlátai:
(g) A kialakult helyzetből adódó korlátok: Rendelkezésre álló
szabad munkaerő jelentős része nem annyira a munkát, mint inkább a segélyezési
lehetőségeket kutatja. A felvázolt programok megvalósításához igen sokan még
véleményformáló szereppel bíró személyek is negatív éllel közelítenek.
(h) A fejlesztésekhez szükséges források hiánya: Az
önkormányzatok 70 %-a a térségben forráshiányos, a vállalkozások mozgástere a
gyenge tőkeerő miatt néhány kivételtől eltekintve nagyon szűk.
(i) A térség elérhetőségét javító fejlesztések elmaradása
vagy elhúzódása: A jelenleg ismert közúthálózat-fejlesztési tervben a térséget
átszelő 47. sz. főút fejlesztése nem szerepel, a 4. sz. főútra (későbbi
gyorsforgalmi útra) felvezető térségi utak állapota többször a megyehatáron túl
kritikus, súlykorlátozásos hidak találhatók rajtuk.
3. Panel: A
KÖRNYEZETTUDATOSSÁG ÉS –GAZDÁLKODÁS KÉRDÉSEI
AZ
EU-CSATLAKOZÁS UTÁN
Szirmai
Viktória: A környezetvédelem társadalmi támogatottsága,
a jövőbeni
lehetőségek
Az
előadás a környezetvédelem társadalmi támogatottságának az átmenet keretében
lezajlott változásaival, a meghatározó tényezők, a főbb trendek bemutatásával
foglalkozik.
Az európai integrációs folyamatok, a fenntartható fejlődés
gondolatának a terjedése keretében a környezetvédelem társadalmi támogatottsága
különösen időszerű. A zöld ügyek társadalmi háttere alakulását mutatják a (
80-as, 90-es évek elejének éles, a 90-es évek második felében lecsendesedő)
környezeti konfliktusok jellegzetességei, a főbb társadalmi csoportok környezeti
érzékenysége, a környezetvédelemhez különböző módon kapcsolódó főbb
társadalmi aktorok (hatóságok, önkormányzatok, vállalkozások, civil társadalmi
szervezetek) környezeti érdekérvényesítő pozíciói is. A vonatkozó szociológiai
kutatások szerint környezetvédelem társadalmi támogatottsága ellentmondásos
folyamatokban szerveződik. A környezetvédelmi érdekek érvényesítését több
tényező is akadályozza, így a főbb szereplők hátrányos helyzete, a kooperáció
hiányai, a zöld értékeknek nem kedvező gazdasági prioritások, a társadalmi
strukturális ellentmondások, a szegénység, a regionálisan differenciált gazdasági
és térségi fejlődés. Miközben pozitív trendek is érzékelhetőek, a növekvő
jólét (a fogyasztási igények mellett az egészség kultúra terjedése), az európai
integráció hatására is növekszenek a környezeti problémákra érzékeny társadalmi
csoportok, a különböző szereplők között erősödik a kooperáció is. A
különböző trendek szerint azonban a jövő többfele szcenárióban is alakulhat.
Rakonczai János: Környezeti változások és a
környezetpolitika,
különös
tekintettel az Alföldre
Környezetpolitikai
„mérföldkövek” az EU-ban és Magyarországon
Feltehető a kérdés, hogy hol a helye a magyar
környezetpolitikának Európában és a világon. Ha valaki áttekinti a legfontosabb
„eseményeket” és a hazai intézkedéseket (Az EK első környezetvédelmi
akcióprogramja 1974-76 között, Magyarországon 1976. II. törv. Az emberi
környezet védelméről, az ET szakértői csoport környezetvédelmi modelltörvény
elvei az átalakuló gazdaságú országok számára (1994), Nemzeti Környezet- és
Természetpolitikai Koncepció (1994), 1995. LIII. törvény A környezet védelmének
általános szabályairól, 1996. LIII. törvény. A természet védelméről, stb.) nem
kell szégyellni magunkat. De ugyancsak fontos tény, hogy Magyarország pozitívan
viszonyult a globális megállapodásokhoz, vagy az Aarhusi Egyezményhez is (1998). A
tények tehát azt mutatják, az átfogó ügyekben nem vagyunk jelentősen lemaradva.
Mi van a részletekben?
Kedvezőtlenebb a kép, ha a hazai részleteket vizsgáljuk.
Volt egyszer egy rendszerváltozás által elsodort Környezetvédelmi modell program
Békés megyében, volt az eredetileg környezeti problémákra kihegyezett Alföld
program (OH 1991. áprilisban!), majd Tisza-program, elkészültek a megyei és
regionális területfejlesztési programok, majd megyei és települési
környezetvédelmi programok sokasága (?) is készült/készül.
Ezeket inkább az jellemzi, hogy az Alföld szintjén a
többé-kevésbé jól feltárt tényeket, elfogadott érveket „puha döntések”,
halogatott vagy elbliccelt megvalósítás követi. Ugyanakkor helyi/térségi szinten
inkább vegyes tényfeltárás (a helyi problémákról), erőtlen vagy látszat
programok, elsikkadó kérdések, a tágabb összefüggések háttérbeszorulás jellemzi.
Mennyire előnyös az EU környezetvédelmi
stratégiája számunkra?
Felvethető az, vajon jó-e nekünk, ha „kényszerből” az
EU környezetvédelmi szabályozásához kell igazodnunk. A számunkra is előírt
hulladékgazdálkodási, szennyvízkezelési és egyéb infrastruktúra fejlesztő
programok olyan kényszert jelentenek, amelyek nélkül „soha” nem lett volna elég
pénz ezekre a területekre. Az EU Vízügyi keretirányelve (2000) olyan lehetőséget
kínál, ami nélkül vélhetően sokáig csak beszélhettünk volna a vízgyűjtőkben
való gondolkodásról. A fő irány tehát számunkra jó, sőt kívánatos. Lehetnének
azonban sajátos érdekeink, lehetőségeink, amiket vállalni kellene
(hulladékgazdálkodás, ivóvíz).
Szlávik Lajos: Az árvízvédelmi biztonság megteremtése,
terület- és vidékfejlesztési program megvalósítása a
Tisza mentén
(a Vásárhelyi-terv)
A közelmúlt Tisza-völgyi árvízi eseményei rámutattak,
egyfelől a lakosság biztonság iránti igényének erősödésére, másfelől viszont a
védelem korlátaira és kockázataira is. Új fejlesztési elgondolások kidolgozását
kívánták az 1998-2001. évi árvízi tapasztalatok. Ennek a 28 hónapos időszaknak a
négy rendkívüli árvize nyomatékosan vetette fel, hogy fel kell tárni és rendszerbe
kell foglalni az ármentesítés-árvízvédelem új lehetőségeit.
A Kormány 2003. februárjában elfogadta a Tisza völgy
árvízi biztonságának növelésére vonatkozó koncepció-tervet és feladatul szabta a
fejlesztési program I. ütemének kidolgozását, amely 2003 októberére elkészült és
kormányzati jóváhagyást kapott. A fejlesztési javaslat egy komplex program: az
árvíz biztonság megteremtésén túlmenően kiterjed az érintett térség terület-
és vidékfejlesztésére, az új típusú tájgazdálkodás alkalmazására és
meghonosítására az árapasztó tározók területén, valamint a Tisza-menti
települések infrastruktúrájának fejlesztésére is.
A 2004-2007 közötti I. ütemben, az árvízvédelmi
munkálatok sorában helyreállítjuk a nagyvízi meder vízszállító képességét,
elvégezzük a hullámtér természetvédelmi rekonstrukcióját a folyó Tivadar
környéki szakaszán, valamint Szolnok és a déli országhatár között. Megkezdjük az
árapasztó tározó-rendszer kiépítését: hat helyen építünk árvízszabályozó
tározókat.
A térségfejlesztési feladatoknak az árvízvédelmi
fejlesztéshez való fokozatos, folyamatos és szerves kapcsolódása érdekében
kidolgoztuk a terület- és vidékfejlesztési, környezetgazdálkodási koncepció
alapelveit, amelyek új típusú táj-, föld- és vízhasználat-váltást készítenek
elő. Erre annak érdekében van szükség, hogy a súlyos társadalmi, gazdasági és
környezeti helyzetben lévő, leszakadó vidéki térség lakossága esélyt kapjon
árvízvédelmi biztonsága mellett életlehetőségeinek továbbfejlesztésére. A
szabályozott vízkivezetés és a víz megfelelő továbbvezetésére alkalmas
vízrendszer-rehabilitáció mind nagyobb területen való megvalósítása által
megnyílik a lehetőség a jelenlegi használat mellett gyenge adottságú területek
sajátosságainak megfelelő és ezért hatékony jövedelemtermelő képességű
hasznosítására.
A Vásárhelyi-terv keretében bekövetkező változások
a jelenleg folyó gazdálkodásra nézve potenciális problémákat jelentenek az
elárasztásból származó esetleges károk és területi értékcsökkenés miatt, ezzel
szemben egy újfajta tájhasználat kialakításának kifejezetten előnyös, sőt
előfeltétele is a területre való rendszeres, irányított vízkivezetés.
Az első négy év költségei összesen 130 milliárd Ft-ot
tesznek ki, amely összegnek mintegy felét az árvízvédelmi beruházások, másik
felét pedig vidékfejlesztés, tájgazdálkodás, infrastruktúra fejlesztése teszik ki.
2004-ben ebből 8 milliárd forintot fordítunk az árvízvédelmi beruházásokra. A
teljes megvalósítás költségének mintegy negyedét EU forrásokból tervezzük.
Tirják László: Természeti értékeink védelme a határmenti
együttműködés keretében
A természetvédelem viszonylag rövid történetének már korai időszakában megszületett az a felismerés, hogy a természeti értékeket csak úgy lehet hosszú távon és biztonságosan megőrizni, ha a védelem alanyai előfordulási területükön hasonló oltalomban részesülnek. Nyilvánvaló, hogy az egyes - kialakulásuk és adottságaik alapján egységes - régiókon belüli, de az országhatárok által elválasztott tájak, élőhelyek és az ott megtalálható életközösségek csak nemzetközi együttműködés keretében őrizhetőek meg. Ennek megfelelően Magyarország számos nemzetközi természetvédelmi egyezményhez csatlakozott, valamint hazai intézményei révén számos természetvédelmi szervezet tagja.
Ezen felül a nemzeti park igazgatóságok is élénk nemzetközi kapcsolatokat tartanak fent. A Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság megalakulása óta szorosan együttműködik a magyar-román határmenti területek kezelésével foglalkozó román szervekkel. Az együttműködés alapját a Maros folyó alsó szakasza adja. A magyar oldalon lévő területek arra érdemes része már a Nemzeti Park megalakulása óta védettséget élvez, míg a román oldalon található területek védetté nyilvánítása - Igazgatóságunk kezdeményezése nyomán és hathatós közreműködésével - a közeljövőben valósul meg. Az együttműködés természetesen más területekre is kiterjed, így például a kutatás közös megszervezésére, vagy a környezeti nevelés lehetőségeinek fejlesztésére, melyekre a román fél jelentős pályázati forrásokat szerzett meg Igazgatóságunk partnerségével.
Eredményeink már eddig is bizonyították, hogy a folyamatos szakmai
tapasztalatcsere mindkét fél számára hasznos, reményeink szerint jövőbeli
együttműködésünk hozzájárul ahhoz, hogy közös természeti értékeinket
megőrizzük.
4. Panel: AZ ÁTALAKULÁS ÉS A CSATLAKOZÁS VESZTESEI
– AZ ESÉLYEGYENLŐSÉG KÉRDŐJELEI AZ ALFÖLDÖN
Béres Csaba: Regionális versenyképesség és a szociális
kirekesztődés
(A szegénység és a szociális kirekesztődés elleni
küzdelem tapasztalatai
az Európai Unióban, egy regionális kirekesztődés elleni
program lehetőségei és feladatai az Alföldön)
A növekedés és társadalmi stabilitás követelményeinek
összehangolása – minden társadalomban állandóan jelen levő, megoldást kívánó
probléma. A növekedést, a versenyképességet biztosító társadalmi csoportok
érdekeinek preferálása bővíti a társadalmi kirekesztődéshez vezető folyamatok
körét, a kirekesztődés, a szegénység által veszélyeztetett csoportok létszámbeli
növekedése alapvetően leronthatja a versenyképesség növekedését biztosító
innovációs törekvések hatását. A társadalmi stabilitás megingása végső soron a
társadalmi-gazdasági fejlődést akadályozhatja meg.
Az Európai Unió a 2010-ig tartó évtizedet a szegénység és
a szociális kirekesztődés elleni küzdelemnek szentelte. Minden tagországot felkértek
arra, hogy készítse el saját nemzeti programját, a mely a szegénység és a
szociális kirekesztődés ellen irányul. Az Európai Unió fontosnak tartja, hogy
regionális programok is szülessenek, mivel egy országon belül is lehetnek olyan
regionális különbségek, amelyek eltérő kezelési módot igényelnek ebben a
tekintetben.
Az előadás az alföldi régiók esetében vizsgálja egy
szociális kirekesztődés elleni program elkészítésének lehetőségét.
Részletesebben foglalkozik a szociális kirekesztődés mérésének módszertani
problémáival, ezen mutatók felhasználásával kísérletet tesz a szociális
kirekesztődés körébe tartozó jelenségek meghatározására az Alföld
vonatkozásában. Az előadás számba veszi azokat a társadalmi-gazdasági és politikai
feltételeket, amelyek lehetőséget biztosítanak, és azokat, amelyek akadályozzák egy
ilyen program kialakítását. Végül az előadó javaslatot tesz a tudomány és
politika összefogására, együttműködésére a szociális kirekesztődés
mérséklése céljából, szűkebb hazánk, az Alföld dinamikusabb, egyben
társadalmilag megalapozottabb fejlődése érdekében.
Velkey Gábor: Tartós munkanélküliség az Alföldön
Bár a hivatalos adatok az utóbbi néhány évben a
munkanélküliek számának és arányának érdemi csökkenéséről szólnak, mégis
minden a témában jártas szakember számára egyértelmű, hogy súlyos problémák
jellemzik a magyar társadalom foglalkoztatási helyzetét, illetve különféle zavarok
figyelhetők meg az ezt kezelni hivatott foglalkoztatáspolitika és maga az
intézményrendszer működésében is.
A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek
ellátásáról szóló törvény 1991-es hatályba lépése óta a rendszer egyes elemei,
a munkanélküliek nyilvántartási rendszere, ellátása, a munkaközvetítés
információs rendszere és működése, továbbá a munkanélküliség megelőzését és
az állástalanok (újra)elhelyezkedését segítő ún. aktív foglalkoztatáspolitikai
eszközök bejáratódtak, működésük mindennapi gyakorlattá vált. Ez annak ellenére
igaz, hogy az elmúlt tíz évben a rendszer szinte minden részeleme mélyreható
változásokon ment keresztül. E változások, amellett a természetes törekvés
mellett, mely a működés során felmerült anomáliák, zavarok kezelését célozta,
többségében – költségvetési, államháztartási, finanszírozhatósági
szempontokat alapul véve –a foglalkoztatáspolitikai célokat szolgáló források
relatív, sőt nem ritkán abszolút szűkösségét növelte, így következményeit
tekintve a rendszer működésének optimalizálása helyett, az egyre szűkülő
források elosztásában a folyamatos tűzoltás, vagyis a legégetőbb problémák
enyhítése játszotta a központi szerepet.
Nem meglepő tehát, hogy továbbra is viszonylag magas
(nemzetközi összehasonlításban) munkanélküliségi ráta, jelentős regionális
különbségek, súlyos foglalkoztatási problémákkal jellemezhető válságtérségek,
alacsony szintű ellátások, a munkaerőpiacról lassan véglegesen kiszoruló
társadalmi csoportok jellemzik a hazai helyzetet, amelyben az Alföld legtöbb térsége
a hátrányos helyzetűek közé sorolandó. A munkanélküliség megelőzését és az
állástalanok elhelyezkedését segítő aktív eszközök (képzés, átképzés,
bértámogatás, vállalkozóvá válás támogatása, közhasznú foglalkoztatás,
rövidített munkaidejű foglalkoztatás támogatása) évek óta több százezer
munkanélkülit érintenek. Az elvégzett hatástanulmányok eredményei azonban azt
mutatják, hogy az e célra fordított közpénzek hasznosulása igencsak korlátozott.
Azoknál a programoknál, ahol az aktív eszközökben érintettek elhelyezkedési
mutatói kedvezőek, gyakran bebizonyosodik, hogy főképp olyanokat érintett az
ellátás, akik eleve több eséllyel rendelkeztek az elhelyezkedésre. Különösen igaz
ez az átképzés és a bértámogatással létesített munkahelyek esetében. Nem
meglepő tehát, hogy az aktív eszközök arányának és az ebben érintett
munkanélküliek számának növekedése ellenére folyamatosan nő azon munkanélküliek
száma és aránya, akiknél közvetlenül fennáll a munka világából való tartós
kiszorulás veszélye.
E jelenségek – Európa fejlettebb országaihoz hasonlóan
–az Alföld esetében is új válaszokat követelnek. Mindez a foglalkoztatáspolitika
szemléletének, eszköztárának megújítását és azt segíteni képes szervezeti
kereteket kíván. A konkrét lépések megtétele előtt azonban pontos helyzetképpel
kell rendelkeznünk a problémakör társadalmi, területi, települési, szociális,
kisebbségi vonatkozásait illetően.
Hosszabb időszakot átívelően nézve minden térségnek
vannak jobb és rosszabb korszakai. Az Alföld esetében a 19. század egy kimondottan jó
periódus volt, azóta viszont – kisebb megszakításokkal ugyan – jellemző folyamat
a pozícióvesztés az ország térszerkezetében. Így a problémakör egyik
alapkérdése úgy fogalmazható meg, hogy miért lett az Alföld „országút szélére
vetett régió”?
Az előadás egyrészt ezen kérdésre kíván valamilyen
választ adni, másrészt megpróbálja feltérképezni az Alföldet abból a
szempontból, hogy a gazdasági-társadalmi leszakadás milyen mértékben érintette a
nagytáj egyes térségeit. Nem kevésbé fontos arról beszélni, hogy az alföldi
társadalom egyes rétegei és csoportjai hogyan élték át és meg az elmúlt
évtizedeket, hol kereshetők az átalakulás fő vesztesei.
Végezetül felvázolásra kerülnek azok a fontosabb
peremfeltételek, amelyek az Alföld helyzetét és pozícióit Magyarország Európai
Uniós belépése után leginkább meghatározzák.
s lakóik „jelleme” között?
A referátum sorra veszi az Alföld
településrendszerének azon vonásait, melyek kapcsolatba hozhatók a helyi
társadalom némely jellemzőivel, illetve megkísérli sorra venni azokat a
hatásokat, melyeket a településhálózat sajátosságai gyakorolnak –
közvetve vagy közvetlenül – lakosságukra. Így vázolja a határnagyságból
valamint a határhasználat rendjéből következő sajátosságokat –
közösségi határhasználat, közös gazdálkodás –, az átlagot messze meghaladó
településnagyságok hatásait – városi funkciók jelenléte –, mindezek a
települések jogállásával kapcsolatos hatásait – szabadalmas területek,
kedvező jogállású mezővárosok nagy száma, kiterjedése, bemutatja a
feudáliskor végén a „szabadságok kis köreit” az Alföldön.
A nagyobb gazdasági és közigazgatási egységbe viszonylag
szorosan beilleszkedő perifériák ritkán kerülnek mintaadó pozícióba. Arra
azonban már akad példa, hogy jelentősebb törések nélkül a fejlődő
centrumterületektől bizonyos időre leszakadó részeken olyan sajátos gazdasági és
társadalmi szerkezet alakuljon ki, amely a későbbiekben felértékelődik, s az egykori
periféria egyes területeken kezdeményező szerephez juthat. Békés megyében a
török megszállás kezdetétől fogva fokozatosan lebomlott a középkor századaiban
kialakult gazdasági struktúra, sőt eltűnt – a lakossággal együtt – a régi
településhálózat nagyobbik része.
Az újra induló fejlődést éppen a nagyarányú
elnéptelenedés következményei határozták meg: a szervezett telepítéssel, illetve
spontán vándorlás során ideérkező jobbágyok véglegesen megszabadulhattak az
örökös jobbágy státusból, s a korabeli paraszti társadalom csúcsára kerülve
szabadmenetelű, taksás jobbágyokká váltak. A csekély népsűrűség miatt a
földesúr gyarapodó községeinek újabb és újabb pusztákat adott, azaz a
szabadmenetelű jobbágyok egy jelentős hányada széles határú települések
lakója lett. A munkás kezekre vágyó birtokos szívesen hívott protestáns
települőket, s ez lett a harmadik meghatározó tényező. A sokfelől érkező
magyar, szlovák, német evangélikusokat és reformátusokat Markovicz Mátyás és id. Tessedik Sámuel nevével fémjelzett lelkészek
formálták határozott identitással rendelkező közösségekké. S a protestáns
közösségek mentalitásának alakulásában nagy szerepe volt az egyházi
önkormányzat elvének és gyakorlatának.
A 18. században regenerálódó és a 19. században az
országos fellendülésbe bekapcsolódó Békés megye gazdasági előrehaladásának a
nagyhatárú mezővárosok fejlődési útját bejárt települések lettek a motorjai.
Az egykori taksás jobbágyok gazdaságilag megerősödött utódai a 19 század végére
számos településen – (Békéscsabán, Orosházán, Gyulán, Szarvason,
Mezőberényben, Tótkomlóson) – összeroppantották a nagybirtokot. E településeken a
–nagyobbrészt életképes – parasztbirtokok aránya a 19. század végén elérte a
70–80%-ot. Az ilyen és hasonló városok és községek lakói az országban az
elsők között indultak meg a paraszti polgárosodás útján. Éltek
önkormányzati jogaikkal; a 20. század első évtizedére – nem kis áldozatok árán
– befejezték a polgári iskolákban és gimnáziumokban kicsúcsosodó, s az adott
települések lakói számára szakértelmet és mobilitási lehetőséget adó
iskolahálózat kiépítését. Nem utolsó sorban széles paraszti réteg vált a
fejlődő ipar fogyasztójává.
A
paraszti polgárosodás 1920 után a korábbinál lényegesen kedvezőtlenebb
körülmények közepette folytatódhatott, mindenesetre e társadalmi folyamat
előrehaladott voltát jelzi, hogy az érdemleges paraszti politikai érdekképviselet
megteremtéséért induló küzdelem 1929–1930-ban éppen a megyéből,
Mezőberényből, Békésből indult el. – Egy, még a huszadik század nagyobbik
részében is agrártöbbségű területen, más nagyon fontos tényezők mellett, az
országosan is oly akadozottan és lassan haladó paraszti polgárosodás terén
megtett út látszik a legfontosabb s a leghasználhatóbb hagyománynak.
A kultúrtáj emberi munkával átalakított és
folyamatosan használt tér. Kialakulásának és fejlődésének dinamikáját az erőforrás-hasznosítás
mértéke és módja határozza meg.(Célja: a népességmegtartó, értéktermelő és
védelmi képességének növelése.)
Az emberformálta táj története az Alföldön:
1. A természeti gazdálkodás (élelemgyűjtés)
korában az ember a földrajzi környezetét csak használta, de létfenntartó
tevékenységével nem avatkozott be a táj fejlődésébe.
2. Kr. e. 5000–4200 életformaváltás (neolitikus forradalom)
áttérés a termelőgazdálkodásra. Az ember tájformálóvá válik.
3.
A neolitikus forradalomtól a magyar honfoglalásig (895) élt népek tájformáló
tevékenysége intenzív erdőirtás, földvárak, tell-típusú települések, temető-
és őrhalmok stb. A kultúrtájak apró, helyüket változtató izolátumok voltak.
4.
A honfoglaláskor az Alföld már nem volt teljesen nyerstáj (őskörnyezet), de még
kultúrtáj sem, mert azt a magyarság és az együtt élő népek-nemzedékek
egymásra épülő munkájával teremtették meg.
5. A 10-13. században – legelő- és termőföldnyerés
céljából – intenzív erdőirtás kezdődött.
6.
A korai feudalizmusban kiépült a differenciált ártéri gazdálkodás alapját képező
fokrendszer, mely a 14-15. században érte el virágkorát.
7.
A földművelés (kultúrtájfejlődés) magterületei az ármenetes életkamrák
peremén, valamint az Alföld és a hegyvidék találkozásánál alakultak ki, többnyire
a folyók Alföldre nyíló völgykapujában.
8. A 16-17. századra, a török hódoltság korára a
kultúrtáj degradálódása, (a fokozódó erdőirtás, az antropogén homokmozgás,
a végvárak környezetében pedig a láp- és mocsárnövekedés, mesterséges
elárasztás) a jellemző.
9. A 18. században megindult a kultúrtáj rekonstrukciója:
az ármentes szinteken a szántógazdálkodás terjedése, a futóhomok megkötése,
fásítás, kisebb láp- és mocsárlecsapolás, lokális jellegű folyószabályozás és
csatornaépítés. 1720-tól 1790-ig az alföldi kultúrtáj a hatszorosára
növekedett,
10.
A 19. század második felétől az 1920-ig tartó néhány évtizedet nevezhetjük az integrált
környezetátalakítás (folyószabályozás, ármentesítés, gátak építése,
mocsarak lecsapolása stb.), az Alföld homogenizálása időszakának. (A
kultúrtáj diffúziója az árterületeken.)
A 19/20. század fordulóján kialakult – és azóta is
állandóan változó-gazdagodó – alföldi kutúrtáj a Kárpát-medence népeinek
monumentális alkotása. Összegződik benne több mint harminc emberöltő egymásra
épülő-rétegződő munkája. Az alföldi kultúrtáj mint történelmi örökség –
gazdasági jelentőségén túl – az itt élő nép regionális identitásának
alapvető forrása is.
Napjainkban a magyar társadalmat (a politikai vezetést és az
állampolgárokat egyaránt) leginkább két kérdés foglalkoztatja, mégpedig:
A válasz megadásához hozzásegít bennünket, ha megvizsgáljuk a népi kultúra szerepét az ezredfordulón. Terminológia: A népi kultúra az a paraszti közösség által létrehozott anyagi és szellemi javak összessége, amely - magába ötvözi az előző generációk tapasztalatait, praktikáját, a befogadott innovációt, hozzátéve a saját gyakorlatát - egyéni és közösségi keretekben, közösség által ellenőrzött módon jön létre.
Első kérdéskör: Beszélhetünk-e ma parasztságról?
A társadalom tagolódásával mely réteg és milyen arányban teszi magáévá a népi
kultúra elemeit? Álláspontunk: A kisvárosi és falusi lakosság még nem szakadt el
a népi kultúrától teljes mértékben. Erre építeni lehet.
Második kérdéskör: A nemzeti kultúra megőrzésében
hogyan segíthet a népi kultúra elemeinek a felélesztése? Álláspontunk: A hungaricumok
egy része népi kulturális termék, amelynek piacra vezetése fontos. Az idegenforgalom
fejlesztésének egyik lehetősége az igazi (és nem ál-, nem giccs) népi kulturális
termékek bemutatása. Az Európai Unióban magyarnak maradni a nyelv és a kulturális
javak megőrzése nélkül nem lehet.
Harmadik kérdéskör: Elgépiesedett világunkban hogyan
találja meg az ember saját kiteljesedését, az alkotása örömét? Álláspontunk:
Szűkebb és tágabb környezetben azt tapasztalhatjuk, hogy az emberek meg akarják
mutatni a saját maguk által létrehozott alkotást, legyen az kulináris vagy
kézműves termék. Az őt körülvevő világot is igyekeznek - sajátos arculatot
adva - egyedivé tenni (pl. lakáskultúra, kert).
Negyedik kérdéskör: A gazdálkodásban és életvitelben
milyen népi kulturális értéket (tapasztalatokat) tudnak felhasználni?
Álláspontunk: A tájgazdálkodás ad erre választ. A természet értékeinek
megőrzése és a javak termelése összhangba hozható és így biztosítható a
fenntartható fejlődés.
Ötödik kérdéskör: Az elmagányosodás és annak
egészségügyi következményei kivédésére hogyan használható a népi közösségek
működésének felélesztése? Álláspontunk: A közösséghez való tartozás
igénye a ma emberében is benne van. Ezt mutatják a civil szervezetek
„burjánzása”. A falvak, kisvárosok egyaránt az imázsteremtés lázas
hangulatában élnek. Új ünnepeket, új hagyományokat hoznak létre, hogy felhívják
magukra a figyelmet. A kezdeményezésekbe bevonják a lakosságot, amely erősíti a
közösségi szellemet, és javítja az emberek közérzetét.
Folytathatnánk a kérdések sorát. Bármelyik kérdéskört
vizsgáljuk, arra a következtetésre jutunk, hogy a népi kultúrában olyan óriási
tartalék van, amelynek kihasználásával segíthetjük a boldogabb ember, a
sikeres Magyarország „megtalálását”.
6. Panel: A GAZDASÁGI INTEGRÁCIÓ KÉRDŐJELEI A
GLOBALIZÁLÓDÓ (EURÓPAI) GAZDASÁGBAN
Barta Györgyi: A külföldi működő tőke beáramlás
tendenciái és területi elmozdulásának esélyei Magyarországon, különös
tekintettel az Alföldre
A gazdasági beruházások túlnyomó részét külföldi
forrás fedezte a rendszerváltozás utáni időszakban Magyarországon, egyáltalán nem
mindegy tehát hogy milyen tendenciák jellemzik jelenleg és a belátható jövőben a
külföldi tőke beáramlást. Jelenleg a helyzet nem túl biztató: drasztikus
visszaesésről, valamint hazánk pozíció vesztéséről számolhatunk be a közép-és
kelet-európai országok között. Az optimista és pesszimista előrebecslések eléggé
eltérően ítélik meg a várható helyzetet.
Az sem közömbös, hogy milyen szerkezetű a beáramló tőke,
mennyire kötődik a húzóágazatokhoz, hogyan segíti az ország gazdasági
modernizálódását. Vajon várható-e az ipar viszonylag jelentős részaránya a KMT
beruházásokban (relatíve magasabb aránya a hazai gazdasági struktúrához képest),
vagy erőteljes eltolódásra lehet-e számítani a tercier szektor javára? Vajon
továbbra is az egyszerű, összeszerelő tevékenységeket preferálják a külföldi
befektetők Magyarországon, vagy várható-e elmozdulás a stratégiai fontosságú, és
magasabb technológiai követelményeket támasztó tevékenységek irányában?
Jól ismert a KMT jelenlegi egyenlőtlen térbeli
elhelyezkedése. Igen izgalmas kérdés, hogy várható-e változás e téren?
Változnak-e a külföldi befektetők szempontjai a telephelyválasztással kapcsolatban?
Milyen hatású lesz az EU csatlakozás a külföldi tőkebefektetésekre? Miképpen
próbál beavatkozni a magyar gazdaságpolitika annak érdekében, hogy az ország
kevésbé dinamikus térségei is vonzóvá váljanak a külföldi tőke befektetésre?
És végül, változik-e a helyi fogadókészség, tesznek-e erőfeszítéseket a helyi
politikai és gazdasági szereplők a külföldi tőke vonzására – különösen az
eddig kevésbé frekventált térségekben, így az Alföldön?
Lengyel Imre: Tévedések végjátéka: baljós árnyak az
Alföld felett
Közismert, hogy az Alföld régióiban, megyéiben évek óta
az országos és EU-átlagnál is alacsonyabb a gazdasági növekedés. Sőt, ez a
kismértékű gazdasági növekedés főleg a foglalkoztatottság emelkedéséből
származik, nem pedig a munkatermelékenység javulásából. Az is köztudott, hogy a
globálisan prosperáló üzletágak/iparágak cégei alig vannak jelen az Alföldön, az
itteni vállalatok többsége a helyi, hazai piacra termel, amelynek bővülését erősen
korlátozza a hazai fizetőképes kereslet. Ezek a tények és folyamatok pedig azt
vetítik előre, hogy az Alföldön élők (átlagos) életszínvonala is lassan javul,
várhatóan egyre inkább elmarad az ország gyorsabban fejlődő részein élőkéhez
képest.
Előadásomban nem a múltat „boncolgatom”, hanem azokat a
téveszméket és tévedéseket próbálom csokorba gyűjteni, amelyek a sikeres
regionális/helyi gazdaságfejlesztési akciók/programok kidolgozását tapasztalataim
szerint megnehezítik. Ugyanis a területi különbségek növekedése (a Williamson-féle
fordított U-görbe) mindegyik felzárkózó országban megfigyelhető, a hazai piacra
termelő ágazatok termelékenysége mindenütt elmarad az export ágazatokétól (a
Balassa-Samuelson hatás egyik axiómája). Nem a különbségek léte a gond, hanem az,
hogy megtörténtek-e azok a lépések, amelyek hatására feldereng a „fény az alagút
végén”, azaz mikortól várható a „take-off” szakasz, a felzárkózási periódus
elindulása? A területi verseny erősödése következtében a gazdasági fejlődés nem
következik be automatikusan, hanem azért céltudatosan tenni kell. Az Alföld
leszakadásának vannak külső okai, de legalább olyan fontos, hogy gyengék voltak és
következetlenek az itt működő vállalatok tartós versenyelőnyeinek
megerősítésére irányuló erőfeszítések.
Az erőtlen erőfeszítések alapvető tévedésekre vezethetők
vissza, amelyek részben a regionális/helyi gazdaságfejlesztés intézményi
hátterének félreértelmezéséből, részben szerepzavarból, avagy csupán szakmai
felkészületlenségből, a piacgazdasághoz kapcsolódó üzleti ismeretek hiányából
adódnak. Úgy vélem, hogy néhány alapkérdés felvetése és a lehetséges válaszok
megfogalmazása közelebb visz az alapprobléma megértéséhez. Az általam fontosnak
tartott főbb kérdések, amelyek vitát generálhatnak:
-
Melyek a helyi gazdaságfejlesztés
releváns területi egységei az Alföldön?
-
Melyek a helyi gazdaságfejlesztés
domináns szereplői az elmaradott régiókban?
-
Milyen helyi gazdaságfejlesztési
stratégiák lehetnek sikeresek a mezőgazdasági hátterű régiókban?
-
Lehet-e piaci szereplőket kihagyva
sikeres gazdaságfejlesztést megvalósítani egy piacgazdaságban?
-
Fejlődhet-e egy régió gazdasága,
ha a „kapuvárosok” és rurális hátterük fejlesztése között nincs összhang?
-
Lehet-e országos pártpolitikai
sablonok alapján lokálpatrióta összefogást ösztönözni?
A piacgazdaságra való átállás drámai változásainak
szemléltetésére csak néhány kiragadott országos adat szolgáljon: 1989 és 1992
között 1.174.000 munkahely szűnt meg, majd 1993-98 között további 343.000, a
munkanélküliségi plafon 1993- ban 11,9 %, a gazdasági aktivitási ráta alakulása:
1989-ben 75,3 % míg 1998-ban 59,5 % (EU= 67,9 %). A foglalkoztatási arányok jelenleg
megközelítik az EU-ban kialakultakat: mezőgazdaság 7,5%, ipar 34,2 %, szolgáltatások
58,3 %.
A gazdasági átalakulás térségenként rendkívül
differenciáltan ment végbe. A megyére koncentrálva, régiós kitekintéssel, a
gyakorlatból merítve néhány példán keresztül igyekszem rámutatni mik voltak a
gazdaság „motorjai” a közelmúltban, mely ágazatok és vállalkozások a jelenkor
dominánsai és milyen teljesítményt produkálnak. Mik a továbbgondolásra méltó,
jövőbeni ágazatonkénti lehetőségek, az innovációs kilátások, ezek
(ki)fejlődését szolgáló tényezők.
Meddig tartható fenn a „ mindenki várja, hogy valaki
csináljon valamit ” szindróma az „ ezt
tegyük, így,
ekkorra ” módszerrel szemben?
7. Panel: A TUDÁS ALAPÚ FEJLŐDÉS ESÉLYEI – A KUTATÁS,
Bevezető
Debrecen
Délkelet-Magyarország egyik szellemi központja, székhelyén a Debreceni Egyetemmel,
regionális egészségügyi ellátással, valamint a Biogal Gyógyszergyárral.
Tradicionális szellemi-kulturális örökség letéteményese (szépirodalom,
valláskulturális örökség, szellemi műhelyek sora).
A
tudás alapú fejlődés jelenlegi helyzete, jellemzői
A délkelet-magyarországi
régióban Debrecen, Szeged, Békéscsaba székhellyel három nagy intellektuális
központ működik, eltérő tudományos-műszaki karakterrel, de számtalan
kapcsolódási lehetőség áll fenn az említett városok szellemi műhelyei között.
Ezen potenciális kapcsolati lehetőségek eredményes elindításához akaratra, a
közös érdekek felismerésére, továbbá szellemi és materiális innovációra van
szükség.
A megoldás kulcstényezői: a
Debreceni Egyetem, a Szegedi Egyetem, a Szegedi Biológiai Központ szakmai
együttműködése. Az EU pályázatokon való együttes részvétel, amelyhez a szellemi
apportot a pályázók együttesen adják. A régióként való fellépés előfeltétele
az Európai Uniós pályázatokon való sikeres részvétel. A regionális tagozódás
kialakításához kormányzati előkészítés után parlamenti döntésre van szükség.
A Biogal szerepe a regionális
tudásalapú, valamint gazdasági kapcsolatrendszerben
A
Biogal speciális tudományos-műszaki helyzetben van a gyógyszergyártás révén, mert
a gyógyszerkutatás és -fejlesztés folyamatában tevékenységét összekapcsolja az
egyetemi tanszékekkel, illetve az akadémiai intézetekkel. Ennek szervezett formája az
említett intézetekkel való együttműködés a Széchenyi-terv keretében, a
gyógyszerészhallgatók nyári ipari gyakorlatának biztosításában. További
együttműködési lehetőség áll fenn a Biogal-TEVA évenkénti kutatási pályázaton
való részvétel keretében. A napi gyakorlat szempontjából lényeges a kb. 1000 fő
állandó, valamint az 500 fő külső szolgáltatást nyújtó személy részére
biztosított munkaalkalom.
A Biogal a TEVA Csoport
hazai vezető cégeként jelentős ipari fejlesztési és gazdasági tényezővé vált az
elmúlt nyolc évben, amelyet a következők jellemeznek stratégiailag: A piaci
részesedés növelése Magyarországon, Közép- és Nyugat-Európában. Ezen stratégia
részét képezi a fejlett munkakultúra és az ehhez kapcsolódó tárgyi és személyi
feltételek megteremtése egy globalizált, multinacionális K+F megteremtésében. Ez a
törekvés magába foglalja az innovatív K+F teljes vertikumát, valamint a generikus
termékek fejlesztésének széles palettáját a gyógyszerformulációtól kezdődően a
törzskönyvezéssel bezárólag. Mindkét tevékenység sikerének alapvető feltétele a
kreatív gondolkodás és az innovatív magatartás. Ezen attitűd része a potenciális
K+F témák gondos szelekciója mind a kémiai szintetikus, mind az orvosbiológiai
szempontok figyelembe vételével. Külön feladatot jelent a projektkezdési
alternatívák gondos megválasztása az előnyök és hátrányok figyelembe vételével.
Ezt a célt szolgálja a kiemelt fontosságú kutatási témák (autoimmun, központi
idegrendszeri és rosszindulatú megbetegedések) sikeres művelését biztosító
optimális szervezeti felépítés, a tevékenységi körök gondos meghatározása, egy
korszerű szakmai humánpolitika, valamint a gondos költség/előny elemzés.
Az említett tényezők
eredményeként az újonnan fejlesztett gyógyszerek nemcsak a diagnózist követő
terápia eszközei lehetnek, hanem az Európai Unióban is kiemelt fontosságú
életminőség kedvező befolyásolásának eszközei is.
4. Összegezve:
A gyógyszeripari K+F tevékenység globalizált formája multinacionális jellegű részvételt biztosíthat a régió szellemi műhelyei és ipara számára. A standard, kiváló minőségű gyógyszer az életminőség javításának alapvető eszköze lehet a terápiás hatékonyság mellett. Egy sikeres gyógyszer egyben szellemi üzenet a régióból az egyesült Európa országai felé, ami – előre felmérhetetlen – előnyökkel jár a régió számára. Ennek révén az innovatív tevékenység földrajzi határok nélkül rendkívül sok szakmai, kulturális és gazdasági előnyt biztosít mind a régió, mind pedig az ország számára.
Dudits Dénes: Az élettudományokra épülő
csúcstechnológiák lehetséges szerepe a dél-alföldi régióban
A dél-alföldi régió gazdasági hagyományait tekintve a mezőgazdaság és az élelmiszeripar meghatározó jelentősége elvitathatatlan. Az ágazaton belüli szerkezetváltás korlátozott sikereit látva felvetődik a kérdés, hogy milyen kitörési lehetőségeket kínálnak az elkövetkező évek, és milyen hatással lesz mindezekre európai uniós tagságunk. A különböző stratégiák mérlegelése során elsődleges célként fogalmazódik meg a csúcstechnológiákat használó ipar megteremtése a régióban. Ennek a folyamatnak motorját jelenthetik a kutatói-oktatói kezdeményezésű kisvállalkozások, amelyeknek rendszere a meglévő egyetemi-kutatóintézeti szellemi kapacitásokra épülve alakulhat ki. A technológiatranszfer-rendszerek működésének elégtelensége szintén megerősíti, hogy új mechanizmusok és kapcsolatrendszerek kiépítésére van szükség. Példaként szolgálhat a szegedi kezdeményezésű Biopolisz Élettudományi Konzorcium megszervezése, amelynek kiemelt működési területe a szellemi termékek piaci hasznosíthatóságának megítélése, a szabadalmi feladatok ellátása, valamint a vállalatalapítási kezdeményezések felkarolása. Alapul véve a hazai társadalmi igényeket, valamint az európai uniós versenyhelyzet követelményeit, kiemelt prioritást élvező területnek tekinthető a bioinformatikai kisvállalkozások létrejöttének elősegítése. Az élettudományok valamennyi ágát befolyásolja a genomika növekvő szerepvállalása, amely új lehetőséget kínál az életminőség javításában. A funkcionális genomikai megközelítések új alapra helyezik a betegségdiagnosztikát és a betegségmegelőzést, szerephez jutnak az egészségjavító élelmiszerek előállításában, amelyhez hozzájárul a géntechnológiára alapozott fajta-előállítás. A környezetvédelem aktuális problémáinak kezelésében a biológiai sokféleség molekuláris alapjainak vizsgálata egyre inkább teret nyer. A jövő alföldjének víziója kétségtelenül beárnyékolódik a klímaváltozáshoz kapcsolódó szélsőséges időjárási viszonyok okozta bajok tudomásulvételével. Termesztett növényeink aszálytűrésének és vízhasznosításának növénynemesítéssel történő javítása már napjainkban megfogalmazandó teendőket jelent.
A tudásközpontok
hatósugarában kialakuló kisvállalkozói rendszerek vonzerőt képviselhetnek a
nemzetközi multinacionális cégek megtelepedéséhez a régióban. Ennek az
öngerjesztő folyamatnak az elindítása sokirányú kihívást jelent, melynek korai
fázisában az állami szerepvállalás döntő fontosságú, mint azt több nemzetközi
példa is igazolja.
· Ma Magyarországon megoldatlan a kutatás stratégiája az oktatás állandó reformok között szétzüllik, a gazdasági stabilitás, növekedés bizonytalan (fizetési mérleg, eladósodás, kamat-árfolyam, adó – különösen a munkaerőhöz kapcsolódó, infrastruktúra).
Dilemmák:
Az abszolút hátrány
megmaradása mellett meg kell keresni azt, amiben relatíve elmaradásuk kisebb, s ez nem
a tudás.
8. Panel: GLOBALIZÁCIÓ ÉS INTEGRÁCIÓ – KIHÍVÁSOK
A TERÜLETI IGAZGATÁS SZÁMÁRA
Ezen a
témán a belül az alábbi kérdéseket határozta meg az előadó, melyeket érinteni
kíván:
a) Határmenti települések helyi társadalmainak állapota.
Hajlandóságuk és esélyeik a határon átívelő együttműködésre.
b) A multikulturális hatások szerepe az együttműködésben.
c) Pozitív és negatív példák.
d) Várható tendenciák az EU tagság után.
A globalizáció és az európai uniós csatlakozás a
különböző területeket eltérő módon fogja érinteni. Az igazi kérdés az, hogy a
homogenitáson alapuló regionalizációs törekvésekkel, avagy a funkcionalista,
politikai, statisztikai stb. beosztások, elosztások stb. dominanciájával kell-e
szembenéznie az Alföldnek.
A „másság sajátosságai”, az „alföldi út”, netán
az „alföldi külön út” lehetőségei az európai nagy érdek és döntési térben
nem önmagában, hanem csak általánosságban fog feltehetően megjelenni.
Az Alföld számára egészében véve is és belső
tagolásában, felosztásában is „meg fog jelenni”, netán „világosodni” az új
helyzet, s annak minden potenciális következménye.
A jelenlegi közigazgatási reform-folyamatban (amennyiben van
ilyen) el kell dönteni, hogy milyen szerepet szánunk a közigazgatás egészének, s
azon belül az önkormányzati igazgatásnak. Az alapkérdés az, hogy milyen társadalom
és országstruktúrát akarunk formálni, hogyan akarjuk a jelenlegit módosítani,
netán radikálisan átalakítani.
Nem
„térképrajzoló versenyre van szükség”, hanem a legalapvetőbb kérdések
eldöntésére, s majd a célokhoz rendelt, netán adekvát területi konfiguráció
meghatározására.
Nógrádi Zoltán: Globalizáció és Integráció
A globalizmus alapvető pillére a versenyképesség, amely
pusztán közgazdasági elvek alapján mérlegel. Vajon az ezen pilléren nyugvó
törekvés tűri-e azokat az elveket, amelyek a gyengébbek és hátrányos helyzetűek
fokozott támogatását jelentik vagy versenysemlegesség leple alatt tilt mindent, amely
pozitívan diszkriminál.
A nemzeti fejlesztés politika és annak támogatási rendszerei
határozottan kiállnak-e az egyedi, a sajátos, a speciális, az emberi, a megtartó
erőt jelentő identitásképző tényezőként működő erőforrások mellett vagy
tanácstalanságukban, örökös megfelelni vágyásukban elveszítjük ezek erejét és
minőségét.
Tényező lehet-e még életünkben a természetesség, a
kulturált bizakodó, közfelelősséget vállaló helyi civil társadalom, annak
demokratikus berendezkedése vagy elidegenedünk saját korunktól és feladjuk
mindennapos küzdelmünket a bürokrácia, a politika mindenhatósága a mindig a hatalommal bíró erővel szemben.
Van-e értelme hinni a helyi társadalom kulturális és a helyi
gazdaság sokszínű termékeiben annak értékében vagy hagyjuk érvényesülni a
fogyasztói falansztert, ahol a coca-cola és a hamburger egységesítő ereje után már
sokszor gyermekeink nem tudják megkülönböztetni a valóságot a virtuálistól.
Különbséget tudunk-e tenni a termelő, az erőforrások
maximális kihasználtságát és a hatékonyságot vallásként kezelő nézeteket valló
társadalom és a gazdálkodó társadalom között, ahol a múlt a jelen és a jövő
fenntartható felelős kapcsolatban áll egymással.
Van-e érdekérvényesítő ereje a helyi kezdeményezéseknek
ahhoz, hogy a megvalósításukhoz szükséges külső segítséget az önerő mellé
felsorakoztatni tudják vagy ennek defektusa esetén marad a fecsegő és kesergő
hazafiság, aki már akkor elveszíti érdekeinek védelmében vetett hitét mikor azért
harcba indul.
Az integráció, amelyet egyrészt (tapasztalatok alapján) az
érdekek egybeolvasztásaként értelmezhetünk, másrészt különböző érdekek egymás mellettiségeként is felfoghatunk vajon a
különböző szinteken szolgálja vagy hátráltatja a versenyképesség javítását
így eszköze vagy ellenzője a globalista térhódításnak.
Előadásomban
a fenti kérdések kapcsán azt szeretném boncolgatni, hogy a NUTS szinteken az
integráció a globalizációt segítő eszközök tárházába sorolható-e, vagy az
érdekek egybefoglalásával a helyi sajátosságoknak megfelelő programok
versenyképességét javítja.
9. Panel: ÚJ FOLYAMATOK ÉS KONFLIKTUSOK A VÁROSI TEREKBEN
– AZ EURÓPAI TERÜLETFEJLESZTÉSI PERSPEKTÍVA (ESDP)
TÜKRÉBEN
Becsei József: Kérdések az Új folyamatok és
konfliktusok a városi terekben című témában
Az
elmúlt mintegy negyven év során az alföldi városok társadalma háromféle
struktúrát mutatott fel: agrár, ipari és szolgáltató jellegűt. Az eredeti
társadalmi állapot (agrár) létrehozta a sajátos alföldi-város szerkezetet, amely a
belső tér morfológiájában, funkcióinak térbeli rendjében és a társadalmában
egyaránt sajátos vonásokat mutatott. A társadalmi átstrukturálódás, amely az
1960-as évekkel vett jelentősebb lendületet, átalakította az előbbi szerkezeteket,
amelyhez kapcsolódik egy nagy arányú városépítés és városrekonstrukció. A XX.
Század végére ezek a struktúrák megszilárdulni látszottak, amikor egy újabb
jelentős átalakulás következik be, s ez ismét megbolygatja az eddigi struktúrákat.
Milyen irányúak, mértékűek, mennyibe kerülnek ezek a változások, s mennyiben
adekvátak ezek az UE területfejlesztési irányaival.
Az
alföldi város sajátos szerkezeti egysége volt az alföldi tanya, amely egy
települési rendszerként jelent meg a térben. Az elmúlt évtizedekben benne végbement
változások (pusztulás) folyamatai ismertek. Az a kérdés, hogy merre halad ma ez a
települési forma? Hogyan viselkedjen vele a településfejlesztés, milyen szerepet
tölt be az alföldi város életében? Milyen szerepet visz az agrártermelésben?
Sírjunk vagy ne, vagy bízzuk a gazdasági–társadalmi–települési folyamatokra a
jövőbeni alakulását.
Ez
a két kérdés a mai alföldi városi tér alakulásának két fontos és jellegzetes
jegyét érinti, amelyek vizsgálata több tudományszak érdeklődésére is számot
tarthat.
Kiss Lajos: Urbanisztikai folyamatok alulnézetből
A hazai terület- és településfejlesztés az elmúlt 10
évben egyfajta átmenetiség jeleit hordozta. Miközben a jogszabályi és módszertani
háttér túlnyomórészt rendezett és világos, addig a gyakorlati megvalósítás
funkcionális zavarokat mutat, csökkentve ezzel a fejlesztések hatékonyságát is. A
térbeli folyamatok műszaki és ökológiai alapjait, valamint kritériumait rögzítő
terület- és településrendezési tervek – némi késéssel, a vártnál lassabb
ütemben ugyan – de elkészültek/készülnek. Ezek a dokumentumok jellemzően
megfelelnek mind az ESDP kiemelt célkitűzéseinek, mind pedig az európai metodikai
gyakorlatnak. Feltűnő azonban, hogy a RENDEZÉS és a FEJLESZTÉS indokolatlan
aszinkronitást mutat, és az egyes projektek helykijelölését aggasztó méretű
improvizáció kíséri. A már-már tervszerűtlenségbe hajló tendenciák
szükségszerűen környezeti, társadalmi, helyi politikai konfliktusokhoz vezetnek,
időnként megkérdőjelezve az eredeti nemes célokat is. A ritkán felbukkanó
befektetők kegyeit az éles város-versenyben elvtelen engedményekkel keresi jónéhány
kis- és középváros. Szomorú következményeit és torzóit jobb sorsra érdemes
települések nyögik évtizedekig. (pl. szerencsétlen bevásárlóközpontok, lakó- és
ipari parkok, stb.)
Izgalmas kérdés, hogy településeink miként lesznek képesek
megvédeni a nagyobb közösség érdekeit a magántörekvésekkel szemben. Egyáltalán a
„közérdek” és a „közjó” definiálása lehetséges-e olyan pontossággal és
egyértelműséggel, amit a jogállamiság gyakorlata megkövetel? Lesz-e szilárd
politikai és jogi garancia arra, hogy egy arrogáns, vagy kellőképpen populista magán
fejlesztő ne nyilváníthassa eleve közérdekké saját programját?
Kovács
Zoltán: Kihívások az alföldi városok számára a 21. század elején
Napjaink városfejlődési trendjeit vizsgálva az Alföldön
hazánk és a poszt-szocialista országok más városaihoz hasonlatos, ugyanakkor markáns
egyedi jegyeket hordozó folyamatokkal állunk szemben. A városok belső tereinek
átalakulása, a városi funkciók és a helyi társadalom térbeli differenciálódása a
rendszerváltozást követően az alföldi városokban is gyors ütemben megindult. Ennek
keretében – még ha a fővároshoz és egyes dunántúli városokhoz viszonyítva
kisebb ütemben is, de – felgyorsult a citisedés folyamata, s ezzel együtt a
belvárosok népességvesztése. A kiszoruló lakófunkciót a szolgáltatások és az
üzleti élet váltja fel, ezzel együtt a városközpontok nem egy esetben látványos
megújuláson mennek keresztül. Ugyancsak szembeötlő a fejlődés a városperemeken,
ahol a lakóhelyi szuburbanizáció mellett az elmúlt években az üzleti élet
(kereskedelem, ipar, rekreáció stb.) kitelepülése is egyre markánsabb jelleget
öltött.
A nemzetközi és hazai tőke által preferált két dinamikus
övezet között ugyanakkor konfliktushordozó városrészek egész sora húzódik. Ezek
közül kiemelkednek az elhagyott, ill. alulhasznosított iparterületek (még ha ezek
kiterjedése nem is éri el a hazai iparvárosok szintjét), az ipartelepekhez csatlakozó
ugyancsak alulhasznosított szállítási és raktározási terek, a zömmel a 19. sz.
végén épült, földszintes kisvárosi lakónegyedek, amelyek műszaki állapota mára
erősen leromlott, valamint az 1970-es 80-as években paneltechnológiával épült
nagyméretű lakótelepek. Ez utóbbi két lakóterület a hátrányos helyzetű
társadalmi csoportok egyre növekvő szegregációjának célterületeit alkotja. Ezen
területek problémáinak kezelése már ma is elsősorban a helyi politika ügyességén
és eltökéltségén múlik, ami vélhetően a jövőben sem változik, hiszen az
Európai Unió városokhoz kapcsolódó programjai elsősorban az európai centrumtérség
erőteljesen iparosodott nagyvárosi régióira íródtak.