A Smart City rendezvénysorozat tizenegyedik előadója Demeter Gábor a Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Településfejlesztési Főosztály Városfejlesztési Osztályának stratégiai tervezője volt, aki előadásában bemutatta a Győr városában is elérhető Városszerviz alkalmazás működését, és az indulása óta eltelt időszak tapasztalatait. (https://www.varosszerviz.hu/, https://play.google.com/store/apps/details?id=hu.trendency.eonvsz )
Demeter Gábor előadásában elmondta, hogy a Városszerviz almázást az E.On fejlesztette ki, így az a saját terméke. Az alkalmazás ugyanakkor Győr E.On-nal közös Smart City stratégiájának is része, így került bevezetésre a városban. A Városszerviz lényege, hogy a lakosság által tapasztalt közműszolgáltatással (pl. csőtörés, meghibásodott lámpa, stb.), vagy közterületekkel kapcsolatos problémákat (pl. törött pad egy parkban, úthiba, stb.), könnyen és gyorsan bejelenthetik a szolgáltató felé annak segítségével. Ugyanakkor már az indulást követően találkoztak olyan kérdésekkel, hogy a közvilágítással kapcsolatos problémák bejelentései hova érkezzenek, ugyanis a győri közvilágítás passzív elemei az E.On-hoz, az aktív elemei pedig a győri önkormányzathoz tartoznak, akinek a megbízásából ezeknek a javítását a Vill-Korr Hungária Kft. végzi. Végül az a megállapodás született, hogy a bejelentések a Vill-Korr Hungária Kft.-hez érkeznek be, és ők döntik el a hiba alapján hogy továbbítsák azt, vagy sem az E.On felé. Sajnos vannak szolgáltatók (telefon, kábel tv, gáz), akik egyelőre még elzárkóznak attól, hogy az alkalmazáson keresztül kapják meg a hibabejelentéseket. Az úthálózattal kapcsolatos problémák pedig egyelőre Győr Megyei Jogú Város Útkezelő Szervezetéhez érkeznek be, aki a nem győri kezelésű utak esetében továbbítja azt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Győr-Moson-Sopron Megyei Igazgatóság részére. A tapasztalatok alapján a legtöbb bejelentést a GyőrSzol Zrt. a legkevesebbet pedig a Pannon-Víz Zrt. kapja.
Az előadást követő beszélgetésből kiderült, hogy nem feltételül szükséges mobil internet a telefonra, ha valaki az alkalmazáson keresztül szeretne bejelentést tenni. Ugyanis az később is megtehető otthonról. Ugyanakkor mégis célszerű a bejelentést azonnal megtenni, mert a későbbiek esetében előfordulhat, hogy az kiesik a rendszerből. Szóba került továbbá annak a kérdése, hogy az önkormányzat nem jutalmazná-e meg azokat a felhasználókat, akik rendszeresen, vagy a legtöbb bejelentést teszik a Városszerviz alkalmazáson keresztül. Azonban ez nem biztos hogy jó öltet lenne, mert lehet hogy a jutalmazás arra ösztönözne egyeseket, hogy szándékosan hibákat kezdjenek keresni a városban, ami számtalan irreleváns bejelenéshez vezetne.
Az alkalmazás azért nem kapott még eddig nagy nyilvánosságot, mert még a tesztfázisban volt. Azonban hamarosan el fog kezdődni a népszerűsítése a győriek számára. Az alkalmazás jelenlegi használói több problémát is érzékeltek, mint például két fiókkal is regisztrálni tudtak,vagy több olyan bejelentésük is van, mely már régóta megoldódott de továbbra is élő hibaként szerepel. A Városszervizzel kapcsolatos hibákat, folyamatosan jelzi az önkormányzat az E.On felé, ugyanakkor mint kiderült a bejelentéseket azért nem vehetik ki a felhasználók csak maga a szolgáltató, mert meg kell győződnie róla, hogy az valóban megoldásra került-e. A „trollokat” folyamatosan szűrik, illetve nagyon ritka, hogy a szolgáltatóknak bele kell nyúlniuk a bejelentésekbe. Kérdéses azonban, hogy miért nem küld visszajelzést az alkalmazás a felhasználónak arról, ha a bejelentése megoldódott. Erre jelenhetne megoldást, ha e-mailen kapnának visszajelzést, viszont ehhez a felhasználónak kellene engedély adnia arra, hogy a szolgáltatók használhassák erre a célra az email címüket. Kérdéses még az adatbiztonsággal kapcsolatban az is, hogy miért kell az alkalmazás használatának regisztrálásakor annyi személyes adatot megadni. Minderre azonban azért van szükség, mert sokan lennének azok, akik visszaélnének a rendszer használatával, ha ezt nem kellene megtenniük.
A Városszerviz applikáció használatával természetesen nem szűnt és nem szűnnek meg a hibák hagyományos telefonos és direkt ügyfélszolgálati bejelentései. Ugyanakkor ezzel a szolgáltatással növekszik a helyi közszolgáltatók ez irányú tevékenységének nyilvánossága, a helyi közösség számára is követhetővé válik, hogy a bejelentést követően megtörténtek a szükséges beavatkozások a szolgáltató részéről. Napjainkra több megyei jogú és kisebb város is megvásárolta az E.On által kifejlesztett „okos” terméket. Egyedül azonban a pilot fázisban részt vevő Győrben valósult csak meg az, hogy a város koordinálásával (rendszergazda szerepben), az E.On mellett, ha még nem nem is teljes körűen, de más, döntően a város tulajdonában, vagy rész tulajdonában lévő közszolgáltatók is bekapcsolódtak a rendszerbe.
A beszélgetés összegzéseként elhangzott, hogy a Városszerviz alkalmazás ugyan önmagában egy okos megoldás, de a kísérleti fázisnak ezen a szintjén még nem „okos város” jellegű szolgáltatás. Jelenleg ugyanis még nem integrálódott be Győr városüzemeltetésnek rendszerébe. A beérkezett bejelentések és az azok alapján elvégzett munkák nem képezik egy olyan jellegű adatbázis és adatfeldolgozás részét, amely a későbbiekben segítheti a városi tulajdonú és más, a rendszerhez csatlakozott közszolgáltató (város)üzemeltetési döntéseit.
Facebook